mel

Això és mel!: Una expressió deliciosa per remarcar que alguna cosa és molt bona.

Una de les primeres expressions que més em van agradar dels mallorquins va ser aquesta: “això és mel!” He de reconèixer que la vaig sentir quan treballava en un programa de cuina i vaig pensar que era una manera deliciosa i molt adient per recalcar que una recepta estava boníssima. També s’utilitza (al marge del terreny gastronòmic) quan algú està molt a gust.

Més endavant vaig descobrir que molts mallorquins allargaven l’expressió amb un “això és mel d’abella“. I l’expressió encara em va agradar més. Per cert, per a una parlant xava com jo (de Barcelona capital i amb certes dificultats a l’hora de fer vocals neutres) pronunciar una paraula com aquesta, abella, era una tasca complicadíssima. Com podia fer tantes vocals neutres seguides sense que es notés massa postís? (si sou de Barcelona capital, proveu de dir el mot en veu alta fent totes les vocals neutres. I si encarat teniu ganes de seguir practicant, proveu amb Magdalena. És una prova de foc!)

Això és mel d'abella!, una expressió molt popular a Mallorca però poc coneguda al Principat .Imatge: Bob Gutowski

Això és mel d’abella!, una expressió molt popular a Mallorca però poc coneguda al Principat .
Imatge: Bob Gutowski

Però bé, la història de la mel no va quedar aquí. Anys després, quan vaig anar a viure al País Valencià vaig descobrir que aquí també es feia servir aquesta expressió (tot i que amb variacions): “açò és mel de romer!”.  Fins i tot van més enllà i diuen “açò és meleta!”.

Al Principat mai havia sentit aquestes expressions tan dolces però sí que en coneixia d’altres amb “mel“. Per exemple, “dolç com la mel“, “deixar algú amb la mel a la boca” o bé “donar una ditada de mel“.

"Acò és meleta!", una expressió molt dolça utilitzada al País Valencià.Imatge: Bob Gutowski

Acò és meleta!: una forma molt dolça utilitzada al País Valencià.
Imatge: Bob Gutowski

Però investigant una mica més, he descobert un munt d’expressions interessants amb aquest dolç. Per exemple “ser de mel i sucre” (quan algú és molt delicat), “això és pa i mel” (quan alguna cosa és molt fàcil), “no hi ha mel sense fel” (totes les coses positives tenen els seus desavantatges). Fins i tot hi ha qui s’exclama amb un “mel!” (forma eufemística de merda!) per mostrar disconformitat o disgust per alguna cosa. Si us heu quedat amb ganes de descobrir més expressions, seguiu aquest enllaç dels “Camps d’Aprenentatge Son Ferriol“.

Ara sí, espero que aquesta entrada d’avui us hagi caigut com mel damunt bunyols! Fins la setmana que ve!

Deixa un comentari